W dniach 28.05.2022 – 04.06.2021 odbył się po wodach Bałtyku rejs turystyczno-stażowy członków Klubu i przyjaciół:
- j.s.m. Jan Krzywolak – kapitan
- j.s.m. Sławomir Biliński – I oficer
- Zbigniew Krzempek – załoga
- ż.j. Bogdan Kotlarczyk – II oficer
- ż.j. Stanisław Papla – załoga
- ż.j. st. mot. Jarosław Borowiec – III oficer
- st. mot. Sebastian Herok – załoga
Port zaokrętowania i wyokrętowania – Gdańsk, Marina Cesarska.
Wyczarterowaliśmy 45 stopowy slup o nazwie s/y Tetras POL 00010H marki Bavaria w firmie Premium Yachting z Warszawy. Jacht o powierzchni żagli 108 m2, wyposażono w klasyczny grotżagiel z lazzy jackami, silnik Volvo Penta 41 kW, dwie płetwy sterowe. Stocznia zadbała
o pełny komfort hotelowy: 3 toalety, trzy prysznice, webasto, bojler ciepłej wody, lodówka, zamrażarka itd…
Przy przejęciu jachtu nie było już tak różowo – pod silnikiem, przy akumulatorach, w zęzie i gdzie się tylko dało – pływał olej napędowy. Jego odessanie (około 20 litrów) i wyczyszczenie jachtu, usunięcie przyczyny usterki (wyciek z wężyka zasilającego webasto) opóźniło przejęcie jachtu do godz 17.00. O takich drobiazgach jak nie nadająca się do użytkowania toaleta dziobowa, czy też nieszczelne bulaje, wspominam tylko z kronikarskiego obowiązku. Pozostałe urządzenia, wyposażenie bez zarzutu (wyposażenie bezpieczeństwa kompletne z aktualnymi atestami), komplet papierowych map, dokumenty jachtu.
O 19.00 oddaliśmy cumy i udaliśmy się na Hel. Zacumowaliśmy o 23.30.
Następnego dnia o 08.00 rano opuściliśmy gościnny Hel i skierowaliśmy się na północ w kierunku wyspy Gotlandia. Niestety po trzech godzinach wiatr ustał i uruchomiliśmy silnik. Wobec niesprzyjających prognoz (zero wiatru przez najbliższe 30 godzin) poddaliśmy się, zrezygnowaliśmy z zamiaru dopłynięcia do Visby i ok 16.00 zawróciliśmy do Władysławowa, gdzie zacumowaliśmy o 21.30.
Rano w porcie Władysławowo wszyscy uczyliśmy się manewrować jachtem z dwoma płetwami sterowymi. Ok 13.00 oddaliśmy cumy i wyruszyliśmy w kierunku Łeby. Po drodze napotkaliśmy bardzo gęstą mgłę. Nie był to koniec niespodzianek na ten dzień – o 23.00 będąc na torze podejściowym Kapitan portu Łeba odmówił zgody na wejście do mariny ( zbyt płytko).
W tej sytuacji skierowaliśmy się w morze obierając kurs NE.
Następnego dnia, po wschodzie słońca, kiedy wiatr zaczął wiać 3-4oB obraliśmy kurs N z zamiarem osiągnięcia portu Grönhögen na szwedzkiej wyspie Olandia. Wtedy naszym sprzymierzeńcem został bóg wiatru zachodniego Zefir (4-5oB), co umożliwiło nam osiągnięcie stałej prędkości 6-7ktn. Po przekroczeniu dwóch „rut”, mając po prawej burcie na latarnię „Jan” żwawo płynęliśmy w kierunku Grönhögen, gdzie zacumowaliśmy o 03.15. Położyliśmy się do snu, gdy słońce było już wysoko.
Ciekawostką jest podejście do samego portu: nie ma pław torowych, świateł na główkach, a jedynie słabo widoczny nabieżnik.
Kolejny dzień to odpoczynek i zwiedzanie miejscowości – bez specjalnych atrakcji.
W drogę powrotną wyruszyliśmy przed godz. 06.00 następnego dnia. Zefir znów nam sprzyjał (5-6oB), co pozwoliło „wyciągnąć” z naszego jachtu 7-8ktn. Najwyższa, chwilowa prędkość odnotowana na urządzeniach pokładowych to 10,5 ktn (!!!), więc zarefowaliśmy się. Do Władysławowa weszliśmy po północy i stosownie podziękowaliśmy Zefirowi.
Ostatni dzień to powrót do Gdańska w iście chorwackich warunkach, z obiadkiem w kokpicie włącznie.
Visby pozostawiamy sobie na następne rejsy.
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/Photo-Collage-Maker_2022_08_12_08_20_27-1024x768.png)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/765e9b4f-5a53-4aa7-92cc-af067c36a4a9-1024x768.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/82a9f8f7-b945-4ff4-aee5-180b3562aae2-1024x768.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/04c2b319-7e08-438e-9707-4f5b75fc7395-1024x768.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/06aba61e-42b0-4acb-bffd-8d9d5dc42ae5-1024x649.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/7ebacbc5-0f0e-44d1-b2a5-c0fc2bd76384.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/ce60d031-c73d-41ba-82e3-05460959de00-1024x768.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/662b2a90-daa8-4dc6-96d5-d7696bf5d8c2-1024x461.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/3709fbc1-0cb9-4ea7-bbe9-638e84031714.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/8220ad96-77f9-4653-b8e8-fd9a67764470-1024x754.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/be8bc36b-c4be-4e73-88ab-6a5c57191505-1024x768.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/d729731d-64d9-45f9-9991-7fce729095ac-1024x461.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/f3d52b71-ca41-4859-ab58-349c08a4392a-1024x768.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/30a7a420-dc1a-49e3-bcc8-93812b598bdc-1024x461.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/00367811-5424-4d6e-bc78-d11b15414d52-1024x768.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/bbac8fe5-5686-4037-acd2-d10f04a33744-1024x768.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/beba029d-6353-493b-8fd2-a94c9ed3f6ff.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/d75ec06d-7b9f-4d5b-adc7-5e564edfc617-1024x768.jpg)
![](https://jachtklub-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2022/08/42d31186-1072-4dcc-99c2-06b58cf87f33-576x1024.jpg)